De eerste 6 dagen van onze wandeltocht - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van nathaliemarielle - WaarBenJij.nu De eerste 6 dagen van onze wandeltocht - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van nathaliemarielle - WaarBenJij.nu

De eerste 6 dagen van onze wandeltocht

04 Mei 2024 | Spanje, Santiago de Compostella

maandag 29 april onze eerste wandelwagen, Oviedo naar Grado, 25 km.

Wij vertrokken rond 8 uur, nog nooit zo veel pelgrims onderweg gezien. De weersverwachting was slecht, koud toen we vertrokken, dit veranderde snel, het werd warmer en de zon kwam tevoorschijn.

De tocht was heel afwisselend, bossen, kleine dorpjes, beekjes en watervalletjes. Onbeschrijflijk mooi, je moet het zelf gezien hebben.

dinsdag 30 april, van Grado naar Salas, 19km.

rond 8 uur vertrokken, nadat we wat moeite hadden om het dorp uit te komen, kwamen we op de route, deze begon met een pittige beklimming, goed voor de kuiten en billen[e-1f600].

’s Morgens was het mooi weer, dit veranderde na de middag en begon het te regenen.

Het hield niet meer op [e-1f327]️[e-1f327]️[e-1f431][e-1f431]het bleef regenen totdat we in het hotel aankwamen.

De route was weer schitterend, alleen jammer van de modderpaden en plassen die we niet altijd konden ontwijken [e-1f97e][e-1f97e]

De beklimmingen waren weer pittig, en ja na een beklimming komt een afdaling[e-1f600][e-1f600].

We werden hartelijk ontvangen in het mooie hotel.

woensdag 1 mei, van Salas naar Tineo, 19km (22km)

Direct de straat kwamen we in het bos, waar de beklimming weer begon[e-1f605], hier begonnen de paden met keien en nog meer keien.

Eenmaal boven is een heuvelachtig landschap met mooie vergezichten.

Deze dag begon ook mooi maar ging ook weer over in regen.

Onze regencape heeft zijn geld al opgebracht[e-1f614].

Wel weer een mooi hotel, met een bad.

donderdag 2 mei, van Tineo naar Pola de Allende, 26km (31km)

Om het dorp uit te komen krijgen we weer een flinke stijging [e-1f605][e-1f605][e-1f605]. Wij hebben liever dat het iets minder steil is.

Maar ja het is zoals het is.

Boven lopen we tussen de open velden. Hier waait het wel koud maar regent het (nog) niet. We blijven het zeggenhet is hier adembenemend mooi.

Na mooie bospaadjes, met veel keien, met weer veel regen, krijgen we een nieuwe beklimming. Na een steile afdaling arriveren we in Pola de Allende.

3 mei, van Pola de Allende naar La Mesa, 18km (26km)

Volgens de beschrijving zou de afstand 18km zijn, alleen zijn ze bij de organisatie vergeten dat wij in een andere plaats sliepen [e-1f616][e-1f616] dus werd het 26km.

Na het verlaten van het dorp, het regent al, gaan we 10km stijgen naar het dak van de Camino Primitivo.

De route gaat door de bossen over paadjes met KEIEN, hoe hoger we komen wordt de begroeiing lager en meer rotsen.

Op de pas aangekomen waaiden we bijna weg, zo hard waaide het daar[e-1f4a8][e-1f4a8].

Temperatuur rond de 2 graden[e-1f976].

Wel mooi uitzicht.

Na een lastige, met rotsen, afdaling, komen we op een hoogvlakte, en begint het weer te regenen.

We dalen verder af naar Berducedo waar de route volgens de beschrijving zou eindigen, maar voor ons nog niet[e-1f614].

Hier blijkt dat het nog 4,5km verder is. Ondertussen stormt en regent het, maar ja we moeten door.

Uiteindelijk komen we moe en nat aan in een leuke albergue.

Lekker gegeten en gedronken [e-1f377].

4mei, van La Mesa naar Grandas de Salime, 14km

Omdat we gisteren verder gelopen hebben dan in de beschrijving, hoeven we vandaag maar 14km[e-1f601][e-1f601].

Het weer was meteen verschrikkelijk, regen, wind en kou.

Vanaf de albergue gingen we direct om hoog, puf puf.

Eerste stuk over de weg, verademing voor de voeten!

Verder gaan we over een open vlakte met veel modder en veel wind en of steeds regen. Daarna dalen we af via een rotsachtig landschap, waarbij een groot stuwmeer zien liggen.

Na verder dalen steken we de stuwdam over, waar we bijna wegwaaien. Het is gestopt met regenen, het wordt warmer en soms zien we zelfs het zonnetje. Daarna hebben we weere een flinke klim en komen aan in Grandas de Salime, waar het feest al is begonnen.

Een dorpsfeest met livemuziek.

Een leuk cafeetje, lekker gegeten en gedronken.

Dit waren de eerste zes dagen, onze conclusie is, de natuur is adembenemend en onbeschrijflijk mooi, dit kun je alleen zelf ervaren. Het is jammer dat je onderweg bijna nooit iets tegenkomt waar je iets kunt eten of drinken.

De Camino Primitivo is tot nu toe zwaar dat komt vooral door de keien en toch wel de pittige stijgingen en afdalingen.

Jammer van het weer, maar daar kan niemand iets aan doen.

De mooie natuur, accommodaties en eten en drinken maakt veel goed, eigenlijk alles!

• 05 Mei 2024 - 22:41

Annette:

Doe het jullie niet na!. Prachtig mooi allemaal daar. Ik hoop van harte dat het weer de komende dagen wat liever voor jullie zal zijn. Dan ist nog zwaar maar met een zonnetje is alles beter. Succes en zet 'm op!!

• 05 Mei 2024 - 23:18

Vera:

Wat een prachtig verslag en wat zien jullie een hoop mooie dingen. Wel jammer dat het zo koud is en zoveel regent, maar ik ga ervan uit dat jullie er goed op gekleed zijn. Ik vind het een mega prestatie dat jullie wederom zo'n gigantische tocht maken. Petje af voor jullie. [e-1f9e2]

Ik heb ook genoten van de mooie fotos en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Zet 'm op dames, hou vol. [e-1f4aa][e-1f4aa][e-1f6b6]‍[e-2640]️[e-1f6b6]‍[e-2640]️

• 06 Mei 2024 - 08:19

Diana Verheijden :

Jammer van het weer tot nu toe. Hopelijk wordt dat nog beter. Uit jullie verslag blijkt wel dat het een hele mooie tocht is. Mooie natuur en ruig.

Fijne hotels ook prettig na een zware dag.

Ik heb veel respect voor jullie en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Groetjes en succes.

Diana

• 06 Mei 2024 - 08:57

Yvette Rietveld :

Het ziet er heel mooi uit op de foto's maar daar moeten jullie dan ook veel voor doen, wat een topprestatie [e-1f4aa]. Ik duim voor mooier weer [e-1f60e]. Veel succes verder en veel genieten.

• 06 Mei 2024 - 12:43

Mayke Vermulst :

Nou een hele onderneming zeg. Respect. Ik haak af als het regent of koud is [e-1f609]. Nou toppers nog veel plezier samen en leuke fotos hoor. Dikke knuffel [e-1f618] Mayke en Frank

• 06 Mei 2024 - 18:32

Jan En Mia Van Ruijven:

Marielle en Nathalie

Wij als ouders zijn zo trots als een pauw op jullie prestatie,

Succes verder en hopelijk wat beter weer.[e-2600]

Ook namens Tanja.

Pap en Mam

• 06 Mei 2024 - 20:21

Susan Abels:

Hallo Nathalie en Mariëlle, geweldige prestatie door een stel prachtige vrouwen. Blijf genieten en doorstappen. Zet ‘m op. Lieve groet

• 07 Mei 2024 - 07:31

Steffanie Anastacia:

Topperss!!!

• 07 Mei 2024 - 11:03

Yvonne Alink:

Trots op jullie dames! Jullie zijn mooie herinneringen aan het maken!

Liefs en tot gauw[e-1f340]

• 07 Mei 2024 - 16:24

Roland Renders:

Wat al een mooie prestatie van jullie [e-1f44d]

En leuk dat we via deze site jullie kunnen volgen op dit mooie avontuur.

jammer van het weer maar hopelijk word het gauw beter [e-2600]️.

heel veel succes nog samen [e-1f97e][e-1f97e]

En ik blijf jullie volgen

Groetjes Roland en Edwin

• 08 Mei 2024 - 09:44

Peter:

Diep respect dames om met dit weer zo door te zetten!

Toi toi toi en hopen op beter weer

• 08 Mei 2024 - 17:31

Egon Smeets:

Top dames, fijn te zien dat inspanning ook genieten kan zijn. Houd die positieve vibe vol[e-1f44d]

• 08 Mei 2024 - 20:01

Monica Boulogne:

Wat een doorzetters zijn jullie, top!

na regen komt zonneschijn dat is ook te zien op de mooie foto’s.

succes nog!!

• 08 Mei 2024 - 22:02

Marsha Fortuijn :

Wat een prachtige foto's en natuur, heel jammer van het weer, hoop dat het inmiddels beter is!

Wel mooi te zien dat jullie ondanks dat genieten van wat er op je pad komt

mooi onvoorspelbaar avontuur!

Houd de moed erin en blijf gezond!

Dikke knuffel,

Mars